Czekoladowy pudding chia z granatem

Chia to takie małe nasionka, z wyglądu przypominające siemię lniane, w sklepach ze zdrową żywnością i na moim ulubionym bazarze, stoją tuż obok siebie. Chia zwane są też szałwią hiszpańską, pochodzą z Meksyku i Gwatemalii. Należą do rodziny roślin jasnotowatych, tej samej co bazylia i mięta. Już w czasach prekolumbijskich, uprawa nasion chia ze względu na ich wartości odżywcze, była trzecią najważniejszą dla Azteków, zaraz po fasoli i kukurydzy.

Nasiona chia zawierają na 100 g: 17 g białka , 31 g tłuszczu (głównie kwas a-linolenowy – omega-3, około 64%), 34 g błonnika pokarmowego (rozpuszczalnego w wodzie), 631 mg wapnia (kilkakrotnie więcej niż zwierzęce mleko), 860 mg fosforu, 335 mg magnezu i 407 mg potasu.

Białko w nasionach chia zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne (czyli te które musimy sobie dostarczyć z zewnątrz) niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Niestety tylko niewielka ich część jest przez nas przyswajana. Nie zawierają glutenu! Są idealne dla sportowców ze względu na zdolność wchłaniania i zatrzymywania wody oraz spowalniania rozkładu węglowodanów na cukry proste. Chia nie wymagają obróbki termicznej, dzięki czemu nie tracą niepotrzebnie swoich wartości odżywczych.

Nie byłam przekonana co do tego deseru, po raz pierwszy jadłam go na mieście i odczucia miałam negatywne. Ale skoro w końcu załapałam zajawkę, to z niej korzystam.

Są dwa sposoby na podanie puddingu z chia: pozostawienie całych ziaren lub mielenie ich przed zastosowaniem. Z tego co czytałam, niektórym osobom po prostu przeszkadzają całe ziarna. A ja czasem je mielę, czasem nie :)

Desery bazujące na nasionach szałwii hiszpańskiej powstają wedle podobnego schematu. Najpierw wybierasz mleko (sojowe, kokosowe, waniliowe, czekoladowe, konopne, migdałowe etc.) w którym moczysz ziarna, dobierasz ulubioną substancję słodzącą (daktyle, jagody goji, rodzynki, syrop klonowy, melasę etc.), potem nadajesz nieco smaku i charakteru dodatkami (ekstrakt z wanilii, przyprawy korzenne, soki lub pure owocowe, kakao, karob, orzechy, nasiona etc.). Pudding możesz przełożyć warstwami granoli, świeżych owoców, orzechów…w ten sposób możesz stworzyć swój własny przepis na pożywny deser bądź śniadanie.


PRZEPIS

Czas przygotowania: 15 min. + 4 h
Ilość porcji: 2

SKŁADNIKI

pudding:
1 szklanka mleka orzechowego domowej roboty (z laskowych, migdałowego etc.)
1/4 szklanki nasion chia
3-4 łyżki kakao
8 daktyli lub 2 łyżki syropu klonowego lub melasy
1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
szczypta soli

dekoracja:
granat, ziarno kakaowca

PRZYGOTOWANIE

  1. Wszystkie składniki umieść w pojemniku od blendera, wymieszaj łyżką i włóż na kilka godzin do lodówki (najlepiej zrób to przed położeniem się spać, na rano będzie gotowe ;).
  2. Po wyjęciu z lodówki przy pomocy blendera zmiel wszystko dokładnie.
  3. Podawaj z dowolnymi dodatkami, tym razem polecam przełamanie czekolady granatem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.