Energy balls / RAW

Dotychczas z tego przepisu robiłam batoniki z pszennym waflem, ale dziś wersja bezglutenowa wymagała innej formy i nazwy. Nie ukrywam, że jaram się przepisami „raw” bo są zdrowe (oczywiście to moja subiektywna opinia), proste do zrobienia, a półprodukty potrzebne do ich wykonania mam zawsze pod ręką. Tutaj niestety orzeszki arachidowe których użyłam były prażone, dlatego przepis nie jest 100% raw (ale wystarczy użyć orzechów naturalnych i będzie).

Teraz małe info o składnikach:

Migdały – bogate źródło witaminy E, białka, błonnika pokarmowego, witaminy B2, minerałów tj.: magnez, miedź, mangan, wapń i potas, a także jednonienasycone kwasy tłuszczowe (które korzystnie wpływają na tkankę mózgową i układ sercowo-naczyniowy). Jest też news dla uzależnionych od workout’u – migdały posiadają wysoką zawartość argininy – aminokwasu, który wchodzi w skład karnityny poprawiającej wydolność mięśni. śą bogate w substancje o właściwościach antyoksydacyjnych – zwalczających wolne rodniki – czyli takich które sprawiają, że komórki ludzkiego ciała wolniej się starzeją.

Sezam – szczyci się jedną z najwyższych zawartości oleju bo ok 50%, zawiera sporą ilość wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Zawiera witaminę A – pozytywny wpływ na kondycję skóry, paznokci, włosów oraz zdolność widzenia, E – silny antyoksydant, neutralizujący wolne rodniki, które mogą uszkadzać tkanki i przyspieszać proces starzenia się organizmu oraz grupy B – takie które mają zbawienny wpływ na układ odpornościowy, poprawiają samopoczucie, pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i są niezbędne w procesie przemiany białek. Dzięki wysokiej zawartości aminokwasów sezam jest łatwo przyswajalny przez organizm. Sezam zawiera fitosterole, roślinne sterydy obniżające poziom złego cholesterolu, chroniące przed chorobami serca i zapobiegające rakowi prostaty. Najlepiej wybierać sezam czarny lub biały niełuskany.

Daktyle – są bogate w cukry proste, czyli takie które nie wymagają procesu trawienia – zostają od razu wchłonięte przez organizm. Uzupełniają niedobory glikogenu w wątrobie i mięśniach. Z uwagi na dużą ilość potasu, ich spożycie wskazane jest po ciężkim wysiłku. Daktyle zawierają dużo błonnika, a także naturalne salicylany (dzięki temu zwalczają ból, zapalenia i przeciwdziałają zakrzepom).

Orzechy ziemne / arachidowe (niesolone) – to tak naprawdę nasiona (orzacha podziemna to roślina z rodziny bobowatych), choć ich skład chemiczny jest bliższy orzechom, a nie roślinom strączkowym. Zawierają sporo białka, niacyny, kwasu foliowego, magnezu, błonnika i witaminy E.


PRZEPIS

Czas przygotowania:
Ilość porcji:

SKŁADNIKI

główne:
2 szklanki daktyli (jak nie masz mocnego blendera to lepiej namocz przez 1-2 h)
1 szklanka orzechów ziemnych niesolonych
½ szklanki migdałów
gorzka czekolada (najlepiej 70%)
pół łyżeczki soli (lub więcej jak lubisz)

dekoracja:
sezam czarny
sezam biały
wiórki kokosowe
płatki migdałowe

PRZYGOTOWANIE

  1. W blenderze zmiel orzechy i migdały.
  2. Dodaj do nich namoczone daktyle, sól i zmiel wszystko ponownie do momentu powstania gruboziarnistej masy.
  3. Czekoladę pokrój na małe kawałki, dodaj do masy, a następnie wymieszaj to wszystko łyżką.
  4. Przygotuj sobie kilka miseczek ze składnikami do dekoracji (oczywiście możesz użyć innych składników np. nasion chia, kakao, startej na tarce gorzkiej czekolada, korzennych przypraw etc.).
  5. Z gotowej masy formuj kulki średnicy ok 3 cm, obtaczaj w wybranej „dekoracji” i układaj w 1 cm odstępach na płaskim dużym talerzu, na koniec wstaw wszystko do lodówki na ok 2 h.
  6. Podawaj w dużych ilościach bo szybko znikają :P

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.